Juhász Katalin

Juhász Katalin

Juhász Katalin
 

1969. november 25-én született a szlovákiai Rimaszombatban (Rimavská Sobota). 
A pozsonyi Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán,
magyar–angol szakon diplomázott.

Első versei 1992-ben jelentek meg az Irodalmi Szemlében.   (RÓLA)

 A Szőrös Kő című, fiatalokra fókuszáló irodalmi és művészeti lap egyik alapítója, 1997-től  főszerkesztője, a Plectrum Kiadó két verseskötetének szerkesztője, az IFI című ifjúsági magazin irodalmi rovatának vezetője a lap megszűnéséig.
Versei a Kalligramban, az Irodalmi Szemlében, a Szőrös Kőben, a Gömörországban,
az Új Forrásban, a Magyar Naplóban, valamint erdélyi lapokban jelentek meg.
2000-ben Le Big Mac című kötetéért elnyerte a Szlovák Irodalmi Alap Madách Nívódíját.  

 

Jelenleg Kassán él, az Új Szó című napilap tudósítója
és a Magyar Köztársaság Kulturális Intézetének kelet-szlovákiai munkatársa.

 

Tagja a Szlovákiai Magyar Irók Társasásának, az ANIMA társaságnak,
valamint a Rovás művészeti csoportnak.

 

Kötetek:

 

Gerezdek. Versek. AB-ART, Pozsony 1994.
Le Big Mac. Versek. Uo. 1999.
Mentés másként. Versek. Uo. 2001.
Makacs foltok. Versek, Plectrum, Losonc 2006

 

Fontosabb antológiák:


Kapufa a Parnasszuson. Madách, Pozsony 1993.
Angyalzsugor. AB-ART, Pozsony 1997.
Magyar költőnők antológiája. Enciklopédia Kiadó, Budapest 1999.
Förtelmes kaszálógép. Szlovákiai magyar költők versei 1918–2003.
Madách-Posonium, 2003.

Vámbéry Antológia 2000. Lilium Aurum Dunaszerdahely 2000

Vámbéry Antológia 2002. Lilium Aurum DSZ. 2002

Zsé Arca, Szlovákiai magyar szép versek 2004

A bámész civil, Szlovákiai magyar szép versek 2005

Én ámulok, hogy elmulok, Felvidéki anziksz. Lilium Aurum 2005 

Karácsonyi ajándék. Lilium Aurum 2005

Szép versek. Szlovákiai Magyar Irók Társasága, 2006

 
 

 

   

 

Juhász Katalin: Makacs foltok, borító

Vissza

Juhász Katalin: Le Big Mac, borító    

Második angyalos vers

 

folytatom az ücsörgést, a helyváltoztatás legjobb

módját, hallgatom a zakatolást, a színész ilyenkor

kikacsint, hiszen vetített a háttér mögötte, tudjuk,

sosem volt ez a panoráma, a blue-box technika

áldozatai vagyunk, ha zuhanunk, már hitelesen

kalimpálunk végtagjainkkal, ha pedig repülünk

viccesen csapkodunk magunk körül, ennél feljebb

már nem eshetünk, hamis minden lélegzetünk, az

örömöt adagolják, elfutni előle nem lehet,

sarkantyúzzuk a szavakat, de valakik előre

rögzítették szövegünket, kikerülnek a vonzásból a

gravitáció egykori angyalai, ha köpnek, minket

találnak el, ha káromkodnak, szavaikban megköt a

sár,gyorsan felejtenek, szépmarcangolták

papucsaikat holmi vérebek és forognak tengelyük

körül, hogy vissza ne találjanak soha közénk,

tegnap meghaltak mellesleg, tegnap haltak meg,

ma pedig mindenki róluk cseveg

 

(1999)

 

 

Ez már dupla pszeudo

 

csakis újrahasznosított papíron

inkább herdálni tintát

mint fát, véresre veréssel

tüntetni és menekülés

közben meghajolni a

kamerának, hagyni, hogy haljon

a remény s regényes cselekmény,

és hálni járjon a lélek,

de egyre csak hálálkodni a lazacos

szendvicsekért a kézben egy

halkéssel, a szem szikrát hány,

csak a vicc kedvéért

falnak vezeni a verdát,

lábbal a kor ütőerén taposni

kézzel morzsolni homokkövet

hát így állni

ó, az a remek szeparé,

hol zaklatottan egymás kezét

szorongatja lány és legény,

négy sörrel magukban a döntés

könnyű, mint pehely

kirugdalni a rekamié lábait,

talpraesetten válaszolgatni

közben, edződni átható tekintetekhez,

s a felismeréshez, hogy

a végén befuccsol e flört,

mehetni a búsba a végén

könyűt morzsolva

 

(1999)

 

 

Végre minden

 

végre minden kihullott kezemből

a rend szerencsére

nem állhat helyre

ki vágyik kis kilengésre

jöjjön velem

körbekerít a képzelet

nem visel meg az idő

tétova kaparászás helyett

határozott mozdulattal

lököm el az értelmet

ujjaim lassan kékülnek

és a drágakövek egymás után

fényleni kezdenek

 

(2000)

 

 

Túlzott merésszég

(pillanatkép)

 

Egyik nap, dél körül, amikor már nagyon vártam az ebédet, ez az az állapot, amikor az ember nem tud többé a munkájára koncentrálni, mert húsok, köretek, saláták jelennel meg neki, a bélbolyhok koleszterinért ordítanak, és mintha az óramutató is, amelyik pont fordítva, lassabban szokott ilyenkor vánszorogni, meglódulna a tizenkettes felé, nos ekkor ötlött belém, hogy az íróasztal alatt egy lassú, de határozott mozdulattal megszabaduljak a bal cipőmtől. Nem is jól mondom, nem előre megfontoltan cselekedtem, hanem ösztönösen, mintegy utólag tudatosítva a dolgot.

 

Bal lábam, a cipő szaunájából szabadulva először nem reagált, csak mikor az agyból jövő utasítás szerint is megmozdulhatott, akkor mozdult meg. A lábujjak meglepetten és boldogan ficánkoltak, nyújtózkodtak, egyre intenzívebben , mintha a hirtelen jött szabadságot eleve rövidtávúnak sejtették volna. Ezután, a levegőből óvatosan lehelyezve bal lábam, először éreztem talpammal a szőnyeget, és ez az érzés több volt, mint kellemes. Illetve megint rosszul mondom, hisz nem a szőnyeget éreztem, hanem a zoknim belsejének anyagát, amely elég vékony volt ahhoz, hogy a szőnyeg recéit is kitapintsam. (Magát a zoknit csak akkor tudatosítja az ember, amikor reggel felhúzza, és először lép a padlóra, még mielőtt cipőbe préseli a lábát. Az esti boldog búcsú már egy másik, külön történet.)

Utólag boncolgatva a dolgot valószínűnek tűnik, hogy bal lábam kiszabadítása és az íróasztal alatt tett felfedező út kapcsolatban van az ebédvárással, a tizenkettest várás feszültségének oldásával. Mondhatnánk azt is, halmozni akartam a jót.

 

Délután a jobb lábbal csináltam meg ugyanezt. Megelőzve a kérdést, hogy miért nem mindkettővel egyszerre, hát azért, mert sose lehessen tudni, mikor kell az embernek felugrania a telefonhoz, vagy mikor akad egyéb sürgős dolga, és egy cipőbe hamarabb vissza lehet bújni, mint kettőbe. Mondhatnánk azt is, a két cipő egyszerre túlzott merészség, felelőtlenség, azaz ebben az irodában megengedhetetlen…

 

(1996)

Sors

 

A macska közénk telepedett az ágyba
és tappancsait a csípőmhöz nyomta.
Tőled is régebben él itt.
Fekete és gyönyörű.

Az anyját, Tillit, nem ismerhetted,
se annak anyját, a lusta Linát,
se Rúfuszt, a perzsát, se a sziámi
Hercegnőt, se annak anyját,
Glóriát – macskák generációit,
és anyám hosszú árnyékát, ahogy
vasárnap délután nyers májat
vagdosott nekik kis kockákra, és
gügyögött Tillinek, aki nyakát nyújtva
körbefonta anyám bokáját.
Ha nem pusztul el azon a nyáron,
elkapta volna a nagy patkányt,
amelyik szétrágta a vezetéket.
Nem ütött volna ki a tűz.
Anyám még ma is élne.

Szétszóródott a liszt a padlón,
nyekereg a kis ablak, a szél
társalog velem így.
Egy meleg kő, mely pont az asztalra illik.
Fekete és gyönyörű

 

(1998)

 

 

Az akvárium

 

Az akvárium fölött
ide-oda pászítgatom a képet a falon,
míg végre azt mondom: jó.
Régtől hányódott a lakásban,
az utolsó pillanatban mentettem meg
saját magam elől
most már hadd lógjon.

 

Tulajdonképpen
Daryll miatt
váltottam bugyit aznap.
Van egy kép (nem ez az), ahol
nekidől egy oszlopnak,
behajlított bal lábával támasztja,
és unott képpel néz a lencsébe.
Valamitől mindig ilyen volt a nézése.

Régen féltem és irtóztam
az akváriumi halaktól,
aztán megtanultam én is úgy tátogni.
Ha bedugom az ujjam, körbepuszilják.
Ez tetszene neki.

 

(1998)

 

 

Civizoláció

 

Tudom, honnan szól a fütty,

de nem mehetek sehová.

Hóemberül állok,

mind behordták a fonott

kerti székeket.

Arra gondolok, amire kell.

Szalonképes leszek köztetek.

Ezentúl késsel-villával, körömcipőben,

ügyelek Ph-értékre és koleszterinre,

tartaléklángon káromkodom,

szalvétával törlöm a szám.

 

A nyárból én kizuhantam.

Lassan lepenek a felhők az ablakig,

de ezek már nem mossák el

a lét szigorú vonalait.

 

És lassan azon kapom magam,

hogy kavicsokat gyűjtök,

melyekkel egykor

meleg kis kezek

átszakították az eget.

 

(1996)

 

 

Szuicid késztetés

 

Hatvanöt éves arccal ébredek,

és ő is ugyanannyi.

Kettőnk élete, mint a síneké.

A talpfák közt szakadékok tátongnak.

Ha kaphatnánk még

egy kis időt, meglelnénk bizton

a völgyet, mely békét ád.

Idillt, használható bokrokat, erdőt,

öreg ágakat, rajtuk

a hollók és a kötelek.

Pöfögnénk a horizont széléig,

levakarva magunkról az időt.

Szertartásosan és büszkén.

Az angyaltalpak és a rovartalpak súlya,

majd az irdadalan csend.

 

(1996)